דלג למרכז העמוד (מקש s) דלג לעמוד יצירת קשר (מקש 7) דלג לעמוד מפת האתר (מקש 8) דלג לעמוד נגישות (מקש 9)
תפריט

סקירה מאקרו כלכלית לחודש אפריל – 2018

מאת רו"ח בועז צליח מנכ"ל טופ אלפא

ישראל

על רקע החשש העולמי ממלחמת סחר, ירידות השערים של חודש פברואר המשיכו גם בחודש מרץ כאשר מדד ת"א 35 השיל מערכו כ-4.3% נוספים, לאחר שכבר השיל כ-3% בחודש הקודם. המניות המשפיעות ביותר על ירידת המדד היו טבע, אשר המשיכה את המגמה שלילית עם ירידה של כ10.5% ואלביט מערכות, אשר ירדה כ,15.26% בעיקר בעקבות חששות השוק כי עסקת תע"ש תכביד על תוצאות אלביט בטווח הקצר. חברה נוספת שמנייתה השפיעה בצורה מהותית על ביצועי המדד היא בזק עם ירידה של כ-16% הנובעת הן מהסיבוכים המשפטים של הנהלת החברה והן מהתוצאות וההערכות המאכזבות שהחברה פרסמה במהלך החודש.

בין המניות הנוספות אשר תרמו לירידות בחודש אחרון ניתן למנות את מניות חברות הסלולר, כאשר סלקום ירדה כ14.3% ופרטנר ירדה כ13.4%. ירידות אלו נובעות בעיקר מחשש המשקיעים מכניסת שחקן חדש, WE, לשוק הסלולר על רקע דיווחי החברות על ירידות בהכנסות וברווח הנקי בשנת 2017.

מן הצד השני ניתן למנות את מניית חברת סודה סטרים, אשר נמצאת במגמה חיובית מאז תהליך המיתוג מחדש שעברה החברה, שעלתה בשיעור של כ-11.03% בחודש מרץ. מניות נוספות שהשפיעו לטובה על המדד הן מניות הבנקים (מלבד בנק הפועלים) כאשר מניית מזרחי טפחות עלתה בשיעור של 4.77%, לאומי ב-1.13% ודיסקונט ב0.6%.

מדד המחירים לצרכן עלה בשיעור של 0.1% לאחר ירידה של 0.5% בחודש הקודם. בחישוב שנתי עלה המדד בשיעור של 0.2%. שיעור עליה זה רחוק מהגבול התחתון של יעד האינפלציה העומד על 1%. ככל שהאינפלציה במשק תישאר נמוכה כך גם גובה הריבית במשק לא ישתנה, דבר שימשיך לתרום לבועתיות שוק הנדל"ן ושוק האג"ח המקומיים.

הדולר המשיך להתחזק מול השקל במהלך החודש, לא מין הנמנע שבעקבות החלטת הבנק המרכזי בארה"ב על העלאת ריבית נוספת, כאשר העלייה מנקודת השפל בחודש ינואר עומדת על כ-3.9%.

ארה"ב

המדדים העיקריים בארצות הברית המשיכו את המגמה השלילית של חודש ינואר וירדו בשיעורים שבין 2.7% ל4%. התנודתיות בשווקים לאחרונה נובעת בעיקר מהתגברות החששות בשווקים לתחילתה של מלחמת סחר בין שתי הכלכלות הגדולות בעולם כאשר מצד אחד ארה"ב מאיימת להטיל מכסים על מוצרים המיובאים מסין ומהצד השני, סין מגיבה באיום בהטלת מכסים באותו גובה, על סחורות המיובאות מארה"ב.

למותר לציין כי לפחות מבחינת מכסי הגנה לארה"ב ישנה יכולת רבה יותר לפגוע בכלכלה הסינית מאשר לסין בארה"ב מכיוון שהיבוא האמריקאי מסין גבוה פי כמה מונים מאשר היצוא אליה. לעומת זאת אין לשכוח כי סין היא אחת המחזיקות העיקריות של החוב האמריקאי כך שלשתי המדינות, ולעולם כולו, יש הרבה מה להפסיד במידה ותפרוץ מלחמת סחר מלאה בין המדינות. לבינתיים נראה כי מבין שני המנהיגים נשיא סין, שי ג'ינפינג, הינו השקול יותר ובנאומו האחרון הוריד את גובה הלהבות והרגיע מעט את השווקים.

סיבה נוספת אשר הוסיפה לאי הוודאות לגבי הפעילות הכלכלית במשק האמריקאי הינה החילופים הבלתי פוסקים בצמרת הממשל האמריקאי, הן ע"י פיטורים והן בעקבות התפטרויות. נוסיף לכך את החקירה המתמשכת של ה-FBI בנוגע להתערבות רוסית בבחירות לנשיאות, נראה כי הממשל הנוכחי עומד על קרעי תרנגולת ויכולתו להוציא את מדיניותו הכלכלית, תהיה אשר תהיה, אל הפועל מוטלת בספק.

 

בניגוד לאי הוודאות הפוליטית הנתונים הכלכליים של המשק האמריקאי נשארים חזקים כאשר שיעור האבטלה עמד על 4.1% ולמשק נוספו 313,000 משרות בחודש פברואר, מעל לתחזיות האנליסטים שעמדו על כ222,000 משרות בלבד. השינוי בשיעור האינפלציה בחודש פברואר עמד על 0.2% ביחס לחודש הקודם. בחישוב שנתי שיעור האינפלציה בארה"ב עומד על כ-2.2%, ונמצאת קצת מעל טווח הבנק המרכזי העומד על כ-2%.

הפדרל ריזרב העלה את שיעור הריבית הריבית בארה"ב לטווח של 1.5%-1.75% בעקבות צמיחת התוצר והאינפלציה בחודשים האחרונים, עליה זו הייתה צפויה והשוק לא הראה תגובה מיוחדת להעלאת הריבית. הפד סימן כי יעלה את הריבית בפעמיים נוספות לפחות בשנת 2018 כאשר הוא שוקל אפילו העלה נוספת, כך שייתכן ויהיו עוד כ-3 העלאות ריבית במהלך השנה הנוכחית. כמובן שכל העלאה שכזו מגדילה את פער הריביות בין ישראל ולארה"ב ומכיוון שהעלאת ריבית בישראל עוד לא נראית באופק, לא מין הנמנע כי תוואי העלאות הריבית במשק האמריקאי יביא איתו את התחזקות הדולר אל מול השקל.

אירופה

כמו בשאר העולם, גם החודש המדדים המובילים באירופה היו בסימן ירידה כאשר הקאק הצרפתי השיל כ-2.88% מערכו, הפוטסי הבריטי השיל כ2.42% והדקס הגרמני ירד בכ-2.73%.

לאחר ההעלאה הראשונה בעשור האחרון שביצע בחודש נובמבר, הבנק המרכזי הבריטי השאיר החודש את שיעור הריבית על כנו, אך ההצבעה הייתה חלוקה כאשר שני נציגים דרשו צמצום מדיניות מוניטרי מידי. בעקבות ההצבעה, החלוקה ושיפור בנתונים הכלכליים באי הבריטי, מסתמנת האפשרות להעלאה אפשרית כבר בחודש מאי כאשר השוק צופה כי תיתכן אפילו העלאה נוספת במהלך שנת 2018.

בין המניות שירדו באופן משמעותי בחודש מרץ ניתן למנות את מניית דויטשה בנק אשר המשיכה את המגמה השלילית מתחילת השנה וירדה עוד כ-14.2%, כאשר הירידה שלה מתחילת השנה מסתכמת כבר ב28.6%. ירידות  אלו נובעות בעיקר מחוסר אמון של השוק ביכולתו של הבנק הגרמני לצאת מהמשבר בו הוא נמצא מזה תקופה ארוכה.

השינוי בשיעור האינפלציה באירופה בחודש מרץ היה 0.2% לאחר שירד ב0.9% בחודש שעבר. בחישוב שנתי האינפלציה בגוש יורו עומדת על כ-1.1% לשנה.

הסקירה/ות לעיל, הינה עבודת מחקר שהוכנה על ידי מחלקת המחקר של בית ההשקעות טופ אלפא ניהול תיקי השקעות בע"מ. בידי רו"ח בועז צליח בעל  רישיון ניהול תיקים מספר 01601 ובוצעה בהסתמך על מידע פומבי גלוי לציבור המתבסס על הערכות ואומדנים, שמטבע הדברים אפשר ויתבררו כחסרי מוצא ו/או בלתי מדויקים או בלתי מעודכנים .כמו כן 'עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין ההערכות המובאות במידע לבין התוצאות בפועל. המידע המוצג לעיל, הינו חומר מסייע בלבד ואין לראות במידע זה כעובדתי או כמידע שלם וממצה של ההיבטים הכרוכים בני"ע ו/או בנכסים הפיננסים המוזכרים בו לכן אין לראות במידע האמור, כהמלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא או הצעה או הזמנה לקבל הצעות או ייעוץ -בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של המשקיע -לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. החברה ו/או החברות הקשורות אליה ו/או בעלי עניין בה עשויים להחזיק ו/או לא להחזיק ו/או לסחור בעבור עצמם ו/או בעבור אחרים, בניירות הערך והנכסים הפיננסיים המצוינים במידע לעיל וזאת חרף האמור בתוכן המידע המוצג. אין באמור במסגרת המידע לעיל כדי להוות התחייבות להשאת תשואה כלשהי.

יש לך שאלה?