דלג למרכז העמוד (מקש s) דלג לעמוד יצירת קשר (מקש 7) דלג לעמוד מפת האתר (מקש 8) דלג לעמוד נגישות (מקש 9)
תפריט

סקירות מאקרו כלכליות לחודש אפריל – 2017

שוק המניות האמריקאי תמחר באופן כמעט מוחלט את העלאת הריבית המוניטרית באמצע חודש מרץ. החלטת הפד התבססה על נתונים כלכליים אשר נתנו רוח גבית למהלך – הביאו את הריבית המוניטרית בארה"ב לטווח של 0.75%-1%, וזאת בהתאם לכל התחזיות בשוק. לדברי הבנק המרכזי, הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתפתח בקצב משביע רצון ובהינתן המשך המגמה הנגידה אף צופה שתי העלאות נוספות של 0.25% כל אחת עד סוף שנת 2017 וזאת בהתאם להערכות של הבנק המרכזי לגבי המשך התחזקות שוק העבודה האמריקאי והתייצבות קצב האינפלציה ברמה הנעה סביב שיעור של 2% לכל אורך השנה.

בדקות שלפני הכרזת הריבית תשואות האג"ח של ממשלת ארה"ב ל-10 שנים עלו לרמת שיא של 2.62%, יחד עם זאת נוכחנו לדעת כי בימים שלאחר ההודעה התשואות התאזנו, וכעת האג"ח נסחר במגמה יציבה.
בסיכום הרבעון הראשון של השנה ולאחר הודעת הריבית, עיני המשקיעים נשואות אל נשיא ארה"ב דונאלד טראמפ בנחישותו להוציא לפועל את המדיניות הכלכלית החדשה שלו אשר עתידה לדרבן את הכלכלה האמריקאית. לקראת סוף החודש ראינו את השוק מגיב לנסיונו של הנשיא לבטל את רפורמת הבריאות של הנשיא הקודם, ה'אובמהקר', ובהמשך לכך הבחנו באתנחתא זמנית ב-'אפקט טראמפ' אשר בא לידי ביטוי בהתמתנות המגמה החיובית אשר אפיינה את שוק ההון האמריקאי מאז זכייתו של הנשיא בבחירות , וכעת נראה כי המשקיעים מחכים לפרסומים רשמיים בדבר ההרחבה הפיסקלית, הקלות המס וצעדים כלכליים נוספים אותם מתכנן טראמפ. בשבוע האחרון של מרץ מדדי המניות האמריקאיות נסחרו במגמה יציבה, עם זאת ראוי לציין כי הנתונים הכלכליים ממשיכים להצביע על התחזקות הכלכלה האמריקאית כשעיני המשקיעים נשואות לעבר דוח התעסוקה אשר אמור להתפרסם בסוף שבוע זה.

בזירה האירופאית אנו רואים סממנים להתאוששות הצמיחה ועליה איטית בשיעורי האינפלציה, מה שהביא את בכירי הבנק האירופאי המרכזי לשקול אפשרות של עלייה בריבית המוניטרית עוד לפני מועד סיומה של תוכנית ההרחבה הכמותית. אם זאת, בהתאם לזהירות המאפיינת את המדיניות הכלכלית של ה-ECB נמסר בהודעה רשמית כי הבנק יחכה לסימנים ברורים יותר המצביעים על שיפור ריאלי בנתונים הכלכליים של הגוש על מנת להבטיח שלא מדובר בשיפור זמני אשר נבע מגורמים אקסוגניים כמו עלייה במחירי האנרגיה והמזון.

בזירה הגאו-פוליטית באירופה בעקבות ניצחונו של המחנה הליברלי בבחירות הכלליות בהולנד וכן בעקבות ההובלה בסקרים של מחנה המרכז בהנהגת עמנואל מקרון בצרפת למעשה היינו עדים להתחזקות העמדה הדוגלת בגלובליזציה ודחיית הקריאות לבדלנות אשר הביאו לבלימת הימין הקיצוני ולירידה ברמות האי וודאות בשווקים. לפי רוב הערכות למרות התחזקות משמעותית של מחנה הימין בצרפת, מפלגתה של לה-פן איננה צפוי להיות זאת שתקים את הממשלה החדשה אשר תקום בעקבות הבחירות שיתקיימו החודש, מה שמרגיע במידה מסוימת את שוקי ההון בעולם, אם זאת התחזקותה ביחס לשנים קודמות פותחת חלון לכניסת מפלגתה בצורה כזאת או אחרת לקדמת הפוליטיקה הצרפתית, מה שעלול לחזק את הסנטימנט הבדלני בטווח הארוך.
אירוע נוסף בזירה האירופאית בסוף חודש מרץ התרחש בבריטניה כאשר הממשלה הפעילה את סעיף 50 לאמנת ליסבון, ובכך למעשה החלה באופן רשמי את תהליך ההתנתקות של מדינת האי מגוש האירו. בתהליך אשר עתיד להימשך שנתיים בריטניה והאיחוד האירופי יגבשו הסכם סחר חדש אשר יחליף את ההסכמים הקיימים. בטווח הארוך הסחר בין בריטניה לאיחוד אינו צפוי להיפגע שכן מדובר בתהליך הדברות ארוך ומחושב אשר ימוצה בסוף חודש מרץ 2019 כאשר בריטניה תצא סופית מהאיחוד. כמחאה נגד הניתוק מגוש האירו, הרשויות בסקוטלנד אשר הצביעו באופן כמעט מוחלט נגד הברקזיט החלו לדון לגבי עריכת משאל עם חוזר אשר ידון בסוגיית הכרזת עצמאותה של המדינה הנתינה מהממלכה המאוחדת וחתימת הסכם נפרד עם האיחוד האירופי.

שוק ההון הישראלי נמצא בישורת האחרונה לעונת הדוחות, כאשר סקטור הפיננסים ושותפויות הגז בולטות לחיוב. ישראל ממשיכה להראות סימנים מובהקים להמשך התחזקות הכלכלה לאור השיפור בקצב והרכב הצמיחה, ועל אף שבמהלך החודש המסחר בת"א התאפיין בתנודתיות מסוימת ובעלייה ברמת האי-וודאות אשר נבעה מהמתיחות במערכת הפוליטית – דוח התעסוקה אשר התפרסם בחודש מרץ הראה את רמות האבטלה הנמוכות ביותר בכ-10 השנים האחרונות, וכן מדד המחירים אשר נותר ללא שינוי בניגוד לתחזיות אשר צפו ירידה ברמת האינפלציה – ממשיכים להעיד על איתנות המשק ולתמוך ביציבות של שוק ההון המקומי.

בנעילת המסחר של יום חמישי הקרוב, ה-6 לאפריל תצא לפועל הפעימה האחרונה אשר תשלים את רפורמת המדדים בבורסת תל אביב. עם השלמת התהליך יעודכן משקלן של 10 החברות הגדולות במשק לשיעור של 58% מסך מדד תא-35, וזאת ביחס לשיעור של 71% ממדד ת"א 25 ,המדד שהיה טרם השינוי דבר שיביא לשיפור נוסף בעיוות המדדים שנבע ממתן משקל יתר לסקטור הפארמה והפיננסים.

בשוק המט"ח איתנות הכלכלה הישראלית וכן העודף בחשבון השוטף ממשיכים לתרום להתחזקות השקל אשר נסחר סביב שער 3.6-3.65 וזאת למרות התערבות בנק ישראל במאמץ לבלימת מגמת ההתחזקות של השקל ביחס לדולר, אך צריך לציין כי פער הריבית אשר נפתח בין ישראל לארה"ב ואשר אף צפוי להתרחב בעתיד יתרום לבלימת ייסוף המטבע בטווח הבינוני.

מסמך זה הוכן על-ידי טופ אלפא ניהול תיקי השקעות בע"מ, ע"י בעל רישיון בניהול תיקי השקעות בועז צליח מנכ"ל טופ אלפא, בהסתמך על מידע אשר נאסף ו/או מתבסס על מידע הזמין לציבור ממגוון מקורות. טופ אלפא ניהול תיקי השקעות בע"מ מניחה שמידע זה הוא מהימן ואינה מבצעת בדיקה עצמאית של המידע. האמור במסמך זה כולל הערכות, אומדנים ו/או תחזיות. מסמך זה אינו מתיימר להיות ניתוח מלא של כל העובדות והנסיבות הקשורים בו והדעות המובאות בו, כולן או חלקן, עשויות להשתנות ללא מתן הודעה נוספת. קורא מסמך זה אינו יכול להניח כי הסתמכות על המסמך או שימוש בו יצרו עבורו רווחים. טופ אלפא ניהול תיקי השקעות בע"מ, כל בעל שליטה, נושא משרה ועובד בחברה או בבעלת השליטה בחברה אינם אחראיים לכל נזק, אובדן, הפסד או הוצאה מכל סוג שהוא, לרבות ישיר ועקיף, שייגרמו למי שמסתמך על האמור במסמך זה או השתמש בו, כולו או חלקו. מסמך זה אינו מהווה תחליף לייעוץ אישי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, ועל כל אדם להתייעץ עם יועץ ו/או משווק השקעות בכל הנוגע לביצוע פעולה בניירות ערך או בנכסים פיננסיים. מסמך זה אינו מהווה הצעה או המלצה להחזקת, רכישת או מכירת נייר ערך או נכס פיננסי או לביצוע כל עסקה בהם. טופ אלפא ניהול תיקי השקעות בע"מ היא חברת בת בשליטה של טופ אלפא קפיטל ש.מ. בע"מ. טופ אלפא ניהול תיקי השקעות בע"מ, עוסקת, בין היתר, בניהול תיקי לקוחות, ניהול השקעות חיצוני של קרנות נאמנות בניהול של מיטב דש קרנות נאמנות בע"מ , ועשוי להיות למי מהן או למי מבעלי השליטה, נושאי המשרה או העובדים בהן, עניין אישי במסמך זה, לרבות החזקה ו/או רכישה ו/או מכירה ו/או ביצוע עסקה, בהתאם למגבלות הדין, עבור עצמם ו/או עבור אחרים, בניירות ערך ו/או בנכסים פיננסיים הנזכרים במסמך. כן, עשויה . טופ אלפא ניהול תיקי השקעות בע"מ, ובעל השליטה, נושאי משרה או עובדים במי מהן להיות בעלי קשרים עסקיים עם התאגידים הנזכרים במסמך זה או הקשורים בהם, לרבות לקבל או להעניק להם שירותים שונים. כל הזכויות, לרבות זכויות הקניין הרוחני, במסמך זה ובתוכנו, שייכות לטופ אלפא ניהול תיקי השקעות בע"מ, ואין לעשות בו כל שימוש שהוא, לרבות להפיצו ולהעתיקו, ללא קבלת אישורה מראש ובכתב.
טופ אלפא ניהול תיקי השקעות בע"מ או תאגיד קשור אליה החזיק, במועד פרסום עבודת האנליזה או במהלך 30 יום שקדמו למועד הפרסום, בחשבונות מנוהלים על-ידם, החזקה מהותית בסוג מסוים של ניירות ערך של התאגיד הנסקר.

יש לך שאלה?