דלג למרכז העמוד (מקש s) דלג לעמוד יצירת קשר (מקש 7) דלג לעמוד מפת האתר (מקש 8) דלג לעמוד נגישות (מקש 9)
תפריט

סקירות מאקרו כלכליות לחודש ינואר – 2017

ישראל
חודש דצמבר היה חודש חיובי בבורסה המקומית, בהובלות סקטור הפיננסים הכולל את מניות הבנקים ומניות חברות הביטוח, אשר עלו על רקע תחילתה של מגמת העלאות הריבית בארה"ב ועליה במניות הפיננסיים בחו"ל. מנגד, חווינו המשך מגמה שלילית בסקטור מניות הפארמה הסובלות מזה תקופה מחשש בפני הידוק הרגולציה על מחירי התרופות. בראיה שנתית הבורסה בישראל התאפיינה בירידות שערים וזאת בניגוד לבורסה בארה"ב ובורסות אחרות ברחבי העולם. לכאורה' מדובר בנתון שלא עולה בקנה אחד עם נתוני הצמיחה של שנת 2016 העומדים על 3.8% לשנה ומהווים שיפור משמעותי ביחס לצמיחה של כ-2.5% בלבד, אשתקד. את השיפור ניתן אף לראות בנתוני הייצוא שהפתיעו לטובה ועלו בכ-3% השנה. אנו מסבירים עובדה זו בכך שמדד המעו"ף כולל בתוכו כ-20% מניות מסקטור הפארמה שהעיבו, כאמור, על ביצועי המדד בעוד ששאר המניות במדד עלו 4.4% , מה שבהחלט מתיישב עם מגמת הצמיחה במשק. מגמת העלייה בצמיחה שאופיינה ב-2016 עשויה להמשיך בואך 2017 ותעשה על קרקע נוחה של המשך אינפלציה נמוכה המהווה גורם מפתח לסביבת ריבית נמוכה כאשר הצפי בהמשך השנה הוא לרמה של 0.25% ועד 2018 הצפי הוא לרמה של 0.5%. תחזית זו תומכת בהמשך מגמה חיובית ומסבירה את האופטימיות השוררת בשוק המניות המקומי.

ארה"ב

בחודש דצמבר העלתה נגידת הפד', ג'נט ילן, את הריבית לרמה של 0.75%, בהתאם לציפיות. עם זאת, הבנק העריך בהודעת הריבית כי ב-2017 יהיו שלוש העלאות ריבית בניגוד להערכה קודמת שהצביעה על צפי לשתי העלאות ריבית בלבד. על רקע ההכרזה מדדי בורסות העולם הגיבו בתנודתה מטה, אך מנגד סקטור הפיננסים הגיב בחיוב ורשם עלייה בדקות אחרי ההכרזה. הסיבות להחלטה מגוונות אך הבולטת בהן היא הירידה בחודש נובמבר בשיעור האבטלה לרמה של 4.6% והשינוי לטובה במספר המועסקים. בחודש דצמבר, שוק האג"ח בארה"ב רשם את עליית התשואה הגבוהה ביותר מאז ספטמבר 2014 באג"ח ל-10 שנים וזאת בעקבות השינוי בצפי לקצב העלאת הריבית. בסיכומה של שנה ניתן לראות שמגמת שוק המניות בארה"ב הנה חיובית והתחזקה במיוחד לאחר הבחירות בארה"ב. כעת, הכלכלנים והמשקיעים מביטים אל עבר ה- 21 בינואר, היום בו הנשיא הנבחר טראמפ יושבע לנשיאות ועל האופן בו יציג ויישם את תכניותיו הכלכליות. השווקים גם יעקבו מקרוב אחר התבטאויות הפד' באשר לקצב העלאת הריבית הצפוי.

אירופה

חודש דצמבר התאפיין ביציבות מבחינת הממשלות אך לא כך מבחינת המערכת הבנקאית ובראשה הבנק האיטלקי מונטה פאשי דה סיינה, הבנק הותיק ביותר בעולם, אשר הודיע שהוא קרוב מאוד לתהום כלכלית שכן כמות המזומן בקופתו לא תספיק ל-11 חודשים כפי שהעריך בהתחלה. הבנק הוותיק לא לבד וההערכות מצביעות על סכום של 52 מיליארד יורו לו זקוקים הבנקים האיטלקיים האחרים. על רקע משאל העם באיטליה, בו התנגד הרוב לרפורמות החוקתיות אותן הציע ראש הממשלה, חזר והדגיש נגיד הבנק המרכזי האירופי כי על המדינות באיחוד לבצע רפורמות כלכליות מרחיבות. לפנינו כמה סימני דרך משמעותיים מאוד באיחוד האירופי ובאירופה כולה. תשעה חודשים אחרי הברקזיט אמורה ממשלת בריטניה להפעיל את סעיף 50 באמנת ליסבון ולהתחיל בהליך עזיבתה את האיחוד. הליך זה ימשך כשנתיים לפחות ויכלול בחובו משא ומתן לא פשוט עם המדינות החברות באיחוד האירופאי. אירועים נוספים שישפיעו השנה על כלכלת האיחוד הינם הבחירות בצרפת ובגרמניה, זאת על רקע בעיית הפליטים באיחוד.

סחורות ומט"ח

האירו צנח החודש מתחת לרף 4 שקלים, שפל של 15 שנה, ובסה"כ בשנת 2016 האירו ירד בכ- 5.5%. עוצמת השקל מול האירו פוגעת ביצואנים הישראלים, כאשר קרוב ל30% מן היצוא הישראלי מיועד לאירופה. פיחות המטבעות לא פסח על הליש"ט ובחודש דצמבר ראינו שפל של חודשיים בערך המטבע. בסיכום שנת 2016, על רקע הברקזיט, ירד הליש"ט מול הדולר בכ- 16.3%. הזהב הוסיף לערכו בחודש דצמבר כ- 1% ובסיכומה של שנה נציין שהזהב הוסיף לערכו שיעור לא מבוטל של כ-8.2%. הנתון המשמעותי בהקשר לשוק הסחורות הוא מחיר הנפט אשר חצה במהלך חודש דצמבר את רף 50$ לחבית, הוסיף לערכו החודש כ-5.2% ובסיכום שנתי עלה בכ- 57%.

יש לך שאלה?