דלג למרכז העמוד (מקש s) דלג לעמוד יצירת קשר (מקש 7) דלג לעמוד מפת האתר (מקש 8) דלג לעמוד נגישות (מקש 9)
תפריט

סקירות מאקרו כלכליות לחודש מאי – 2017

עם פתיחת חודש מאי אנו עדים להמשך המגמה החיובית המאפיינת את השוק בארה"ב בחצי השנה האחרונה, כאשר הקטר המניע מאחורי המשך עליות המדדים בחודש האחרון הינה עונת הדוחות המוצלחת אשר נמצאת כעת בשיאה, ולמעשה מהווה עוד ראיה לכך ש'הראלי' שהוצת עם היבחרו של דונלד טראמפ לנשיאות איננו נובע אך ורק מאופטימיות המשקיעים אלא גם מגובה בהתחזקות ממשית של הסקטור העסקי והתעשייתי בארה"ב. בחצי הראשון של חודש אפריל המסחר בוול-סטריט התנהל במגמה שלילית במדדים המובילים וזאת לאור מספר גורמים, ביניהם פרסום פרוטוקול הפד אשר חשף את כוונת הבנק המרכזי לצמצם באופן משמעותי את מצבורי הענק של האג"ח שברשותו, ההחלטה צפויה להערכת השוק להביא לעליית תשואות האג"ח הממשלתי בארה"ב ולגרום לזליגת ביקושים משוק המניות לשוק האג"ח, על פי כך, אחד הגורמים למגמה השלילית היה הניסיון של שוק ההון לתמחר את עליית התשואות הצפויה. דבר נוסף שהביא לכיוון השוק בתחילת החודש הייתה המתיחות הגאו-פוליטית בין ארה"ב לצפון קוריאה על רקע המשך פיתוח תוכנית הגרעין בדיקטטורה הקוריאנית, אשר הגיע לשיא עם הניסיון של ארה"ב להעביר מסר לפיונגיאנג ע"י הטלת פצצת הענק האמריקאית באפגניסטן. כפי שצוין, מגמת השווקים התהפכה ועברה חזרה לעליות עם התגברות עונת הדוחות וכן בעקבות חג הפסחא הנוצרי אשר מאופיין בעלייה בצריכה אשר מלבה את הפעילות הכלכלית בארה"ב.

בסיכום חודש אפריל משרד האוצר האמריקאי פרסם את רפורמת המס אשר צפויה להביא לקיצוץ משמעותי בשיעור מס החברות בארה"ב ולמעשה לבסס אותה כבעלת שיעורי המס מהנמוכים בעולם המערבי, ועל ידי כך לתמרץ חברות בינלאומיות להעביר את הפעילות הכלכלית שלהן לתוך תחומי המדינה. השווקים הפיננסים הגיבו לפרסום הרפורמה במתינות ובזהירות מתבקשת, וכעת המשקיעים ממתינים לראות כיצד תמומן התכנית ומה תהיה תגובת הקונגרס בתהליך הבחינה והאישור של התוכנית. על פי הערכת משרד האוצר האמריקאי, הפסד ההכנסה לקופת האוצר מירידה במסים צפויה להתקזז בטווח הארוך על ידי עלייה בפעילות הכלכלית אשר עתידה להתרחש בעקבות הרפורמה.

בשווקים האסיאתיים המסחר התנהל במגמה יציבה, כאשר האפקט השלילי של המתיחות בין צפון קוריאה לארה"ב נוטרל על ידי נתוני הצמיחה בסין אשר הראו קצב צמיחה שנתית של 6.9%, עלייה ביחס לתחזית אשר עמדה על 6.8%.

באירופה ראינו מגמה חיובית מרשימה בשבועיים האחרונים, וזאת על רקע ניצחונו של מועמד הפרו אירופאי, עמנואל מקרון, בשני הסבבים בבחירות לנשיאות צרפת. העליות במדדים שראינו באירופה לאחר ניצחון מועמד מפלגת המרכז בסיבוב הראשון היוו את ניסיון השוק לתמחר את תוצאת הסיבוב השני, אשר כאמור עמדה בקו אחד עם התחזיות; ובהתאם לכך הבורסה האירופאית מגיבה במתינות לתוצאה הסופית וכעת נסחרת במגמה יציבה. האירו התחזק ומאז נסחר במגמה חיובית מתונה.

נקודה הראויה לציון בהקשר המגמה החיובית באירופה היא הסממן הראשוני להתפוגגות החששות מפני התגברות הסנטימנט הבדלני ביבשת בעקבות התבוסה של הגורמים הבדלנים בהולנד והפסד של מחנה הימני בצרפת, וכן בעקבות העלייה ברמת הוודאות בשווקים. ייתכן כי כתוצאה מכך אנו נראה עמדה אירופאית פייסנית יותר כלפי תהליך ההתנתקות של בריטניה מהאיחוד. החשש המרכזי של האירופאים היה שהתנתקות מוצלחת של בריטניה מהאיחוד ללא השלכות שליליות כלפי הבריטים תחזק גורמים בדלניים נוספים במדינות מפתח ביבשת – אך בעקבות הפרחת חששות אלה ייתכן והאיחוד ישקול להוריד את הדגש מענישת בריטניה ולהתמקד בחיזוק יחסי הסחר ביניהם. לבריטים נותר רק לייצר קונצנזוס פנימי אחיד בממשלה אשר יוביל אותם לתהליך התנתקות תקין, שכן הפילוג הפנימי בפרלמנט הבריטי סביב סוגיית הברקזיט הביא את ראשת הממשלה להכריז בחודש אפריל על הקדמת הבחירות במדינה.

שוק ההון הישראלי התאפיין בחודש אפריל במסחר דליל וזאת בעקבות ימי מסחר מצומצמים בחג הפסח. מדד המחירים לחודש מרץ עלה ב- 0.3% ואילו קצב האינפלציה השנתי עומד על 0.9% קצת מתחת ליעד האינפלציה של בנק ישראל שעומד על 1%-3% שנתי. הציפיה היא כי האינפלציה תתכנס לתוך הטווח לקראת סוף שנת 2017 או תחילת 2018, מה שמציב את מועד העלאת הריבית בישראל לא מוקדם יותר מאשר תחילת השנה הבאה. נזכור כי הגעה ליעד האינפלציה מהווה תנאי הכרחי בשיקול העלאת הריבית אך ישנם עוד פרמטרים נוספים אותם בוחן בנק ישראל כמו נתוני צמיחה ורמת תעסוקה, עם זאת, חשוב לציין כי ייסוף השקל וירידת מחירי האנרגיה מהווים משקל נגד בשיקולי הבנק בהחלטת הריבית, לכך מתווספת ההצהרה הרשמית לגבי כוונתו של הבנק לחכות ככל שיידרש בכדי לבסס את סביבת האינפלציה בתוך היעד לפני העלאת הריבית.

נראה כי מדד ת"א 35 חזר להיסחר במגמה מעורבת ולמעשה סיכם את חודש אפריל ללא שינוי משמעותי בערכו, זאת אחרי ירידה של 5% ברבעון הראשון של השנה. על רקע ההאטה בפעילות בבורסה המקומית, הנהלת הבורסה יצאה בהודעה כי בכוונתה להרחיב את השירותים שלה וכן להטמיע מכשירים פיננסים חדשים לצורך הגברת הסחירות והנזילות בשוק. נמשיך לעקוב אחרי פרסומים נוספים בדבר תכניות הבורסה.

מסמך זה הוכן על-ידי טופ אלפא ניהול תיקי השקעות בע"מ, ע"י בעל רישיון בניהול תיקי השקעות בועז צליח מנכ"ל טופ אלפא, בהסתמך על מידע אשר נאסף ו/או מתבסס על מידע הזמין לציבור ממגוון מקורות. טופ אלפא ניהול תיקי השקעות בע"מ מניחה שמידע זה הוא מהימן ואינה מבצעת בדיקה עצמאית של המידע. האמור במסמך זה כולל הערכות, אומדנים ו/או תחזיות. מסמך זה אינו מתיימר להיות ניתוח מלא של כל העובדות והנסיבות הקשורים בו והדעות המובאות בו, כולן או חלקן, עשויות להשתנות ללא מתן הודעה נוספת. קורא מסמך זה אינו יכול להניח כי הסתמכות על המסמך או שימוש בו יצרו עבורו רווחים. טופ אלפא ניהול תיקי השקעות בע"מ, כל בעל שליטה, נושא משרה ועובד בחברה או בבעלת השליטה בחברה אינם אחראיים לכל נזק, אובדן, הפסד או הוצאה מכל סוג שהוא, לרבות ישיר ועקיף, שייגרמו למי שמסתמך על האמור במסמך זה או השתמש בו, כולו או חלקו. מסמך זה אינו מהווה תחליף לייעוץ אישי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, ועל כל אדם להתייעץ עם יועץ ו/או משווק השקעות בכל הנוגע לביצוע פעולה בניירות ערך או בנכסים פיננסיים. מסמך זה אינו מהווה הצעה או המלצה להחזקת, רכישת או מכירת נייר ערך או נכס פיננסי או לביצוע כל עסקה בהם. טופ אלפא ניהול תיקי השקעות בע"מ היא חברת בת בשליטה של טופ אלפא קפיטל ש.מ. בע"מ. טופ אלפא ניהול תיקי השקעות בע"מ, עוסקת, בין היתר, בניהול תיקי לקוחות, ניהול השקעות חיצוני של קרנות נאמנות בניהול של מיטב דש קרנות נאמנות בע"מ , ועשוי להיות למי מהן או למי מבעלי השליטה, נושאי המשרה או העובדים בהן, עניין אישי במסמך זה, לרבות החזקה ו/או רכישה ו/או מכירה ו/או ביצוע עסקה, בהתאם למגבלות הדין, עבור עצמם ו/או עבור אחרים, בניירות ערך ו/או בנכסים פיננסיים הנזכרים במסמך. כן, עשויה . טופ אלפא ניהול תיקי השקעות בע"מ, ובעל השליטה, נושאי משרה או עובדים במי מהן להיות בעלי קשרים עסקיים עם התאגידים הנזכרים במסמך זה או הקשורים בהם, לרבות לקבל או להעניק להם שירותים שונים. כל הזכויות, לרבות זכויות הקניין הרוחני, במסמך זה ובתוכנו, שייכות לטופ אלפא ניהול תיקי השקעות בע"מ, ואין לעשות בו כל שימוש שהוא, לרבות להפיצו ולהעתיקו, ללא קבלת אישורה מראש ובכתב.
טופ אלפא ניהול תיקי השקעות בע"מ או תאגיד קשור אליה החזיק, במועד פרסום עבודת האנליזה או במהלך 30 יום שקדמו למועד הפרסום, בחשבונות מנוהלים על-ידם, החזקה מהותית בסוג מסוים של ניירות ערך של התאגיד הנסקר.

יש לך שאלה?