דלג למרכז העמוד (מקש s) דלג לעמוד יצירת קשר (מקש 7) דלג לעמוד מפת האתר (מקש 8) דלג לעמוד נגישות (מקש 9)
תפריט

סקירות מאקרו כלכליות לחודש פברואר – 2017

בהמשך למגמה החיובית אשר אפיינה את מדדי המניות בעולם מאז הבחירות בארה"ב, חודש ינואר התאפיין במגמה חיובית, כאשר מדד הדאו ג'ונס ומדד ה s&p500- שברו שיאים. תנועה זו של המדדים מלמדת על האופטימיות הרבה השוררת באחרונה בשווקים. הנתונים הכלכליים מצביעים על המשך התרחבות בארה"ב, גוש האירו ובריטניה, ובכלל זה, התאוששות בייצור התעשייתי. עונת הדוחות בארה"ב ממשיכה לתת אותותיה ואחרי שכשליש מחברות מדד ה-s&p500 דיווחו על הכנסותיהם, ניתן בהחלט להבחין במגמה חיובית בהכנסות החברות וברווחיהם לעומת הרבעון המקביל אשתקד. הסקטור שבלט לחיוב הינו סקטור הבריאות אשר הראה צמיחה של 18% ברווחים.

יחד עם זאת, השבעתו של טראמפ לנשיאות ארה"ב גוררת סימני שאלה רבים בכל העולם. השווקים ממתינים בדריכות לפרטים נוספים על מדיניותו הכלכלית וזאת על רקע הציפיות הגבוהות שנוצרו מאז הבחירות. בנוסף נראה כי טראמפ אינו מבזבז זמן וכבר החל ביישום הבטחותיו באמצעות צווים נשיאותיים (ביטול הסכם הסחר הטרנס-פאסיפי, מניעת הגירה מוסלמית לארה"ב ועוד). כרגע זהו קצה הקרחון לעומת ההבטחות לבוחריו. ביטול ההסכם הטרנס- פאסיפי (הסכם הסחר הגדול בהיסטוריה שנחתם לאחר 8 שנים של משא ומתן) הוא נסיגה מרוח הגלובליזציה והסחר החופשי בעולם. מטרתו של טראמפ הינה החזרת חברות אמריקאיות להשקיע ולפתח מפעלים בארה"ב על חשבון מדינות זרות כמו מקסיקו או סין. טראמפ ינסה ליצור הסכם חלופי אשר לטענתו "יביא עבודות ותעשייה חזרה לשטח ארה"ב". מהלך זה כבר נותן את אותותיו בשווקים, למשל יצרנית המזגנים "Carrier" אשר הודיעה על ביטול הקמת מפעל במקסיקו וכך גם יצרניות הרכב פורד ו"General Motors".

שוק איגרות החוב הממשלתיות בארה"ב מראה סימנים של חוסר ודאות, אותם ניתן לראות בתנודתיות הרבה המאפיינת את תשואות האג"ח הארוכות מאז הבחירות לנשיאות, זאת על רקע החשש שמדיניות טראמפ תהיה מרחיבה יותר מהצפוי. בשוק האג"ח האירופאי הודיע ה- ECB כי יאריך את תכנית רכישות האג"ח לפחות עד סוף שנת 2017,אך מנגד גם הודיע כי יצמצם את היקף הרכישות החל מחודש אפריל. הודעה זו נתפסה כמצמצמת ע"י המשקיעים ולכן ראינו עליית תשואות בגוש האירו בתקופה האחרונה, עליות אלה מהוות משקולת כנגד עליית התשואות בארה"ב ולכן מדיניות זו של ה- ECB תתמוך בעליית התשואות גם בארה"ב.

בזירה המקומית בנק ישראל מסכם שנתיים רצופות של ריבית אפסית ברמה של 0.1% וזאת בהמשך להחלטת הועדה המוניטרית מחודש ינואר להשאיר את רמת הריבית ללא שינוי. בהודעת הועדה נמסר שהמדיניות המוניטארית תיוותר מרחיבה למשך זמן רב, ולפיכך אנו לא צופים שינוי בריבית בחודשים הקרובים.

מדד ת"א 25 ירד בחודש ינואר בכ-4.2% וזאת כאשר בכל שנת 2016 רשם המדד ירידה של 3.8%. ירידה חדה זו נובעת בעיקרה מהירידות של ענף הפארמה אשר בחודש ינואר ממשיך להציג ירידה ברווחיות, בשונה מהעולם, ועלייה בכמות התביעות הייצוגיות כנגד החברות. מנית טבע אשר נמנית עם ענף הפארמה ממשיכה לתפוס כותרות בעקבות הירידה החדה בשווי המניה. בחודש ינואר רשמה המנייה ירידה של כ- 12% וזאת בהמשך למגמה השנתית של שנת 2016 בה ירדה המנייה כ-42%. בזמן האחרון אנו עדים לסיבות נוספות לירידת המניה המביאות את טבע לשפל של עשור וזאת על רקע החלטת בית המשפט האמריקאי לבטל תוקפם של 4 פטנטים על תרופת הדגל של החברה, הקופקסון. נוסיף ונאמר כי ההחלטה התקבלה בעיתוי לא אידאלי, בזמן שטבע מתמודדת עם חוב פיננסי של כ-36 מיליארד דולר (נכון לסוף 2016). להערכתנו סאגת טבע רחוקה מלהסתיים והחברה אף עלולה לקצץ את הדיבידנדים לבעלי המניות על אף הבטחותיו של המנכ"ל.

שוק האג"ח הממשלתי בישראל, בדומה לאמריקאי, רשם עליית תשואות בטווחים הארוכים, זאת לעומת הטווחים הקצרים שרשמו יציבות. על פי נתוני בנק ישראל אשר התפרסמו לאחרונה, בשנת 2016 גדל היקף הנפקות אג"ח חברות בכ- 22%. ניתן לראות עלייה משמעותית במיוחד בסקטור הריאלי של כ- 44%. לעומת זאת, הניתוח הענפי מראה ריכוזיות גדולה בשוק הנפקות אג"ח חברות כאשר סקטור הבנקים, הנדל"ן, המסחר והשירותים מגייסים את מרבית הכסף.

בתאריך ה-9 בפברואר אנו צפויים לראות שינוי מהותי, בהרכבי מדדי הבורסה בישראל. לאור יישום הרפורמה בתחום, צעד זה אמור לשפר את העיוותים במדדים בארץ והדלילות במחזורי המסחר על רקע השוק המקומי המצומצם. כנראה שמהלך זה לא יבטל את העיוות כליל אך כל שיפור מהמצב הקיים הנו מבורך. בעקבות השינויים, מדד ת"א 25 יהפוך למדד ת"א 35, כלומר יתווספו אליו 10 מניות (סלקום, טאואר ועוד). להערכתנו מהלך זה ישפיע באופן חיובי על נפחי המסחר ועל הבורסה הישראלית בכלל. שינוי זה מגיע על רקע החלפת מנכ"ל הבורסה, איתי בן זאב, אשר לו ניסיון רב במגזר הפיננסי הישראלי.

יש לך שאלה?