דלג למרכז העמוד (מקש s) דלג לעמוד יצירת קשר (מקש 7) דלג לעמוד מפת האתר (מקש 8) דלג לעמוד נגישות (מקש 9)
תפריט

הכירו את הסוגים השונים של ניירות הערך

ממשלות, אגודות או חברות ציבורית – הן אלו המנפיקות את ניירות הערך. המסחר בניירות הערך מתנהל בבורסה לניירות הערך, בה מתקיימים מפגשים כאשר מטרת העל היא לבצע עסקאות בניירות אלו. למרות שמרבית העסקאות אכן מתבצעות בבורסה, עדיין ישנן מסגרות נוספות מחוצה לה שגם בהן מתבצעות עסקאות שכאלו. הערך של ניירות הערך, או אם תרצו המחיר שלהן, משתנה בהתאם לביקוש ולהיצע, כך שמדובר על תחום מאד דינאמי שיש לעקוב אחריו ברמה היומית. תהליך ההנפקה הוא זה שיוצר את ניירות הערך. הודות לתהליך זה, יכולה חברה מסוימת להציע לציבור הרחב לרכוש ולהשקיע בנירות הערך שלה, וכך היא מגייסת כסף להמשך פעילות, השקעות נקודיות וכדומה.

למרות שלעתים ניתן לדמיין רק חברות גדולות המציעות למכירה את המניות, דעו כי גם אנשים פרטיים שכבר רכשו מניות מציעים את המניות שלהם למכירה. לפניכם, הסבר על סוגים שונים של ניירות ערך שיוכלו לקחת אתכם צעד אחד קדימה אל עבר ההשקעה הבאה שלכם.

המניות

נדמה כי המניות הן נייר הערך המפורסם ביותר ושמן עולה לכותרות במקרים בהן ישנן עלויות וירידות. אז מה היא אותה מניה? בסופו של דבר מדובר על שותפות בחברה, כאשר כל משקיע זוכה לחלק יחסי בהתאם להשקעה שלו. ההשקעה במרבית המקרים הינה השקעה לטווח ארוך שכן טמון בהשקעה במניות פוטנציאל לתשואות גבוהות. שערי המניות נוטים לעלות ולרדת והן מונפקות בערכים נקובים, במרבית המקרים של שקל אחד, כאשר אלו מעידים על חלקו של המשקיע. ההשקעה היא למעשה הזרמת כסף שמבצע המשקיע אל עבר החברה ובתמורה הוא מקבל מניה.

בעלי המניות זכאים לקחת חלק פעיל באסיפות שמקיימת החברה ואף להצביע בהן, לקבל דיבידנדים וגם לזכות בבעלות על נכסים במקרה והחברה מתפרקת בסופו של דבר. לצד אלו, ישנן זכויות נוספות המוענקות לבעלי המניות המשתנות בהתאם לחברה בה מתבצעת ההשקעה. המניות נסחרות בבורסה שניתן לדמות אותה לאזור מסחר או שוק אם תרצו. מדובר על מרחב שבו ישנן עסקאות של מכירה וקניה של סוגים שונים של ניירות ערך.

השקעה במניות

איגרות החוב

סוג נוסף של ניירות ערך הוא איגרות החוב, או בקיצור המוכר יותר: אג"ח. מדובר על ניר ערך המעניק לרוכשים אותו את הזכות לקבל תשלום קרן או ריביות במועדים ידועים מראש. בפשטות: המחזיקים באיגרת החוב כאילו ונותנים הלוואה לחברה. למעשה, מדובר על שטר הלוואה שמונפק על ידי חברה או המדינה, שבאמצעותו ניתן לגייס הון לחברה. איגרת החוב, כשמה כן היא, מהווה מעין חוזה בין המלווה ללווה – בין המדינה או החברה ובין קונה איגרת החוב. בתמורה להלוואה, משלם מנפיק האיגרת ריבית. איגרת החוב הינה אפיק השקעה משמעותי והיא מונפקת לתקופה מסויימת – מכמה שנים בודדות ועד מספר רב של שנים, הכל תלוי האיגרת בה מחזיקים. איגרות החוב גם הן נסחרות בבורסה, מה שאומר שאין כל חובה כלפי המחזיקים בה לשמור עליהן עד לימי הפירעון, אלא שניתן להעביר אותן לידיים אחרות עם מכירתן. איגרות החוב הקיימות כוללות אג"ח ממשלתיות, אג"ח קונצרניות ואג"ח להמרה.

השקעה בסחורות

דרך נוספת להשקעה שהיא ללא כל ספק אחת ההשקעות המרתקות ביותר, היא השקעה בסחורות. כשם שרוכשים כיום מניות וניירות ערך שונים, כך גם משיקעים במגוון רחב של סחורות – החל מתירס, דרך גז ועד מתכות. גם ההשקעה בסחרות מתבצעת בבורסה – כזו המיועדת לסחורות מסוג זה. שיטת מסחר זו מבוססת על הרעיון כי ישנו חוזה, בו מתחייב הרוכש לכמות X של סחורה שתסופק לו במועד שיקבע מראש. במעמד אספקת הסחורה על ידי המוכר, יתבצע התשלום עליה.

ניתן לחלק את הסחורות לכמה קטגוריות שונות: מתכות תעשייתיות, מתכות יקרות, אנרגיה, סחורות מן החי וסחורות חקלאיות. המחיר של הסחורה נקבע על ידי הביקוש וההיצע. כלומר, ככל שיהיה ביקוש רב יותר, כך המחיר נוסק. החוזה העתידי מאפשר לרוכש לקנות כמות גדולה של סחורה כאשר המחיר ידוע מראש וכך גם זמן האספקה. הרווח למשקיעים נוצר בעת שהם רוכשים את הסחורה במחירים זולים ולאחר מכן מוכרים אותה בעלות גבוהה יותר. את ההשקעה הזו ניתן לבצע באופן ישיר או באמצעות תעודות סל.

יש לך שאלה?