דלג למרכז העמוד (מקש s) דלג לעמוד יצירת קשר (מקש 7) דלג לעמוד מפת האתר (מקש 8) דלג לעמוד נגישות (מקש 9)
תפריט

סקירות מאקרו כלכליות לחודש פברואר – 2018

מאת רו"ח בעוז צליח, מנכ"ל טופ אלפא

תנודות שערי מדדים מובילים בישראל ובעולם במהלך חודש ינואר 2018

חודש ינואר ברובו אופיין בעליות שערים נאות בשווקי המניות בארץ ובעולם ולקראת סופו ראינו תנודות קיצוניות במטבעות ובתשואות האג"ח בעיקר בארה"ב ובאירופה שאת ההשלכות שלהן אנו חווים ברגעים אלה.

ישראל

מדדי האג"ח מחפשים כיוון לאחר שהתשואות הגיעו לשפל של מספר שנים.

מדד המחירים לצרכן בדצמבר עלה ב 0.1%  בהתאם להערכות המוקדמות של מרבית האנליסטים. קצב האינפלציה השנתי עומד על 0.4% , קצב חיובי אחרי שלוש שנים של אינפלציה שלילית אולם עדיין נמוך מיעד בנק ישראל וגם נמוך ביחס לעולם.

בנק ישראל הותיר את ריבית הבנק המרכזי ברמה של 0.1% כצפוי, אנו מניחים שמדיניות הבנק תמשיך להיות מדיניות מוניטרית מרחיבה וזאת במטרה לדבוק ביעד האינפלציה. לאור זאת להערכתינו הבנק לא יעלה את הריבית בחודשים הקרובים.

הדולר ממשיך בחולשתו מול מטבעות העולם לרבות מול השקל, אם כי לא מן הנמנע שאנו נראה בהמשך השנה ייסוף של הדולר מול השקל בשל פערי התשואות המשמעותיות שנפתחו בין האגח האמריקאי לישראלי .

ארה"ב

ינואר בשוק המניות האמריקאי אופיין בהמשך עליות נאות שליוו אותנו בחודשים הקודמים. רק בסוף החודש החל רצף של כמה ימים של ירידות עם תנודות חריפות למדי במסחר התוך יומי.

בשוק האג"ח האמריקאי נמשכה המגמה של עליית תשואות באגח ממשלת ארה"ב. עקב עלייה זו והכדאיות הרבה יותר להשקיע באג"חים האמריקאים מסוג זה לא מן הנמנע שנראה תופעה של מעבר להשקעה באג"ח ממשלת ארה"ב כנגד אג"ח ממשלות אחרת בעולם, מהלך זה עשוי לחזק את שער הדולר.

מנגד, משרד האוצר האמריקני מניח שהחוב האמריקני יעלה מרמה של 20.5 טריליון דולר למעל 21 טריליון דולר תוך כחצי שנה . עקב כך סביר שיהיה ניסיון של הפד לגייס סכומי כסף רבים והשאלה הנשאלת האם יצליח בכך. גיוס חוב נוסף יביא להצפת דולרים אמריקאים נוספים לשווקים שיביא להמשך היחלשות הדולר.

בגזרת הריבית – נגידת הבנק פרסמה בסוף החודש כי הריבית נשארת על כנה.

בסה"כ אנו חווים שוק הון חיובי אך יש לזכור שבסופו של דבר נתון זה צריך להתמך בשיפור בצמיחה העולמית בכלל ובארה"ב בפרט, כרגע ע"פ תחזיות שקיימות ברשותינו הצמיחה של ארה"ב הינה מוגבלת לאור העובדה שישנים מספר פרמטרים שמעיבים עליה ביניהם: כוח עבודה מזדקן, צמיחה פרודוקטיבית איטית וגידול הגירעון.

אירופה

הבורסות המובילות ביבשת אירופה  עלו בממוצע כ-2.5%. בריטניה בלטה לשלילה עם ירידה של  כ- 2%.

החודש התקיים בדאבוס הפורום הכלכלי העולמי  בהשתתפות ראשי מדינות וחברות גדולות, וביניהם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, נשיאת גרמניה אנגלה מרקל ונשיא צרפת עמנואל מקרון.

המשתתפים בכנס הביעו דאגה לגבי הצהרות נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, להמשיך בגישתו הבדלנית ולהמשיך לצמצם את הסחר של ארצות הברית עם אירופה, ושאר מדינות העולם, טראמפ אף רמז שיש מדינות שאינן הוגנות בזירת הסחר העולמי בהתכוונו למעשה, לסין.

איומיו של טראמפ בדבר קיום "מלחמת סחר" עם מדינות שלא יישרו קו עם עמדות פוליטיות וכלכליות של ארצות הברית, ביניהן סין, מקסיקו, וגם יבשת אירופה, גררו התנגדויות מצד גורמים אירופיים.

הצמיחה בגוש היורו, כמו בשאר העולם, נמצאת בהתייצבות, אך צפויה להיות מתונה יותר מבשאר העולם, ולעמוד בשנים הקרובות על כ- 2% לשנה.

לסיכום

תנודות הנכסים הפיננסיים שהחלה בסוף ינואר גוררת כרגע את שווקי ההון בעולם למצב של חוסר איזון, המשקיעים שבשנים האחרונות הורגלו לשוק עולה בלבד נכנסו למוד של חששות וחוסר וודאות דבר זה מביא לעצבנות בשווקים ולתנודות קיצוניות באפיקים השונים.

הטריגר לירידות הוא בעיקר עליית תשואות האג"ח של ממשלת ארה"ב ואירופה ועלייה במרווחי האג"ח הקונצרני, תנודות קיצוניות אלה הגבירו את חששם של המשקיעים ממשבר נזילות שעשוי להוביל לעליית ריבית בעולם דבר שכמובן עשוי להעיב על הבורסות במידה ואכן יתממש.

חששות אלה תורגמו באופן מידי לתגבוה קיצונית בבורסות העולם.  צריך לזכור ששינויים בטעמים של המשקיעים לא מתרחשים בין רגע אלא מדובר בתהליכים ארוכי טווח שצריכים להתבסס על נתונים כלכליים חזקים שיצדיקו את השינוי.

אנו מעריכים שעודפי הנזילות בעולם יחד עם עודפי כושר הייצור וההתניידות המתמדת של כח העבודה הגלובלי יתמכו בשווקים הפיננסיים לאורך זמן ולכן מבחינתינו התנודתיות בשווקים דווקא מהווה הזדמנות לשיפור עמדות בהשקעות ולא להיפך.

הסקירה/ות לעיל, הינה עבודת מחקר שהוכנה על ידי מחלקת המחקר של בית ההשקעות טופ אלפא ניהול תיקי השקעות בע"מ. בידי רו"ח בועז צליח בעל  רישיון ניהול תיקים מספר 10670 ובוצעה בהסתמך על מידע פומבי גלוי לציבור המתבסס על הערכות ואומדנים, שמטבע הדברים אפשר ויתבררו כחסרי מוצא ו/או בלתי מדויקים או בלתי מעודכנים .כמו כן 'עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין ההערכות המובאות במידע לבין התוצאות בפועל. המידע המוצג לעיל, הינו חומר מסייע בלבד ואין לראות במידע זה כעובדתי או כמידע שלם וממצה של ההיבטים הכרוכים בני"ע ו/או בנכסים הפיננסים המוזכרים בו לכן אין לראות במידע האמור, כהמלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא או הצעה או הזמנה לקבל הצעות או ייעוץ -בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של המשקיע -לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. החברה ו/או החברות הקשורות אליה ו/או בעלי עניין בה עשויים להחזיק ו/או לא להחזיק ו/או לסחור בעבור עצמם ו/או בעבור אחרים, בניירות הערך והנכסים הפיננסיים המצוינים במידע לעיל וזאת חרף האמור בתוכן המידע המוצג. אין באמור במסגרת המידע לעיל כדי להוות התחייבות להשאת תשואה כלשהי. 

יש לך שאלה?