דלג למרכז העמוד (מקש s) דלג לעמוד יצירת קשר (מקש 7) דלג לעמוד מפת האתר (מקש 8) דלג לעמוד נגישות (מקש 9)
תפריט

סקירות מאקרו כלכליות לחודש נובמבר – 2017

סקירת שוק ההון מבית ההשקעות טופ אלפא, מאת בועז צליח מנכ"ל טופ אלפא
השוק האמריקאי מסכם עוד חודש של צמיחה יציבה המגובה ע"י נתונים כלכליים חיוביים. מדד מנהלי הרכש בסקטור השירותים הפתיע החודש עם קריאה גבוהה מהמצופה המצביעה על התרחבות בפעילות בענף. מגמה זאת ניתן לראות גם ע"י הסתכלות על התגברות בהשקעה בסקטור העסקי ברבעון האחרון. נתוני מכירות הבתים החדשים מראה על התגברות הביקושים בסקטור הנדל"ן למגורים. וכך גם גידול הביקושים לצריכה פרטית אשר נובע מהגידול ברמות השכר אשר התרחשה בחודשים האחרונים.

עם זאת, ראוי לציין כי הצמיחה במדד המחירים לצרכן ממשיכה להיות שטוחה, ונראה כי איננה הושפעה עדיין מעליית השכר. הגידול בביקושים הביא לעלייה במאזן היבוא, מה שככל הנראה ישליך על נתוני התמ"ג של הרבעון האחרון. מהסתכלות על שוק העבודה האמריקאי אנו שוב מזהים את העובדה כי ארה"ב נמצאת במצב של תעסוקה מלאה, וזאת לאור העובדה שכמות המשרות החדשות אשר נפתחות כל חודש עולה על כמות מבקשי העבודה והמועסקים החדשים.

תשואות האג"ח ממשיכות לעלות בטווח הקצר ובטווח הארוך כאחד, העקום אשר מתיישר עם הציפייה לעליית הריבית המוניטרית מתמחר הסתברות גבוהה למהלך כבר בחודש דצמבר הקרוב. כמו כן, עולה ההסתברות להתגבשות רפורמות המס של הנשיא טראמפ, לאחר שהסנט הצליח להעביר את התקציב הפיסקלי לשנה הקרובה.

הבנק האירופאי המרכזי הוריד את היקף רכישות האג"ח ל-30 מיליארד יורו בלבד אך האריך את תוכנית ההרחבה הכמותית עד סוף הרבעון השלישי של 2018, וזאת על אף שהתוכנית הייתה אמורה להסתיים בחודש דצמבר השנה. הריבית המוניטרית נשארה ללא שינוי וזאת לאור רמות האינפלציה הנמוכות ביבשת. השווקים באירופה הגיבו באדישות למהלך, אך כן ראינו ירידה מתונה בתשואות האג"ח ביבשת.

המשק הישראלי ממשיך לצמוח בקצב יציב ומתון, ולמעשה עומד ביעד הצמיחה של בנק ישראל, עם זאת שיעור הצמיחה של התמ"ג לנפש נותרת אפסית, וזאת לעומת צמיחה נאה של 2.6% בתמ"ג לנפש בשנה שעברה. בדבר המדיניות המוניטרית, חוזקו של השקל מול סל המטבעות העולמי בהשוואה לממוצע בשנים האחרונות ביחד עם שיעור אינפלציה אפסי צפויים להשאיר את הריבית בישראל ברמה של 0.1% עוד זמן ממושך, וזאת למרות ציפיות להמשך התרחבות פער הריביות בין ישראל לארה"ב. בנק ישראל ממשיך להדגיש כי הוא לא מתכוון לשנות את מדיניותו עד אשר רמת האינפלציה השנתית לא תתקבע עמוק בתוך תחום יעד האינפלציה.

יש לך שאלה?